W odpowiedzi na pytania dotyczące przygotowań jachtu do wyprawy i jako uzupełnienie prezentowanych niedawno zdjęć, piszemy co się dzieje z jachtem na obecną chwilę.
Na zewnątrz jacht jest już przygotowany do ostatecznego malowania, położenia antyfulingu na części podwodnej, naklejenia nazwy jachtu, armatora, partnerów i sponsorów wyprawy Shackleton 2014.
Pokład jest skończony, trwają prace przy prawidłowym wydechu Webasto. Silnik także jest gotowy i razem z osprzętem czeka na uruchomienie po wodowaniu. Żagle, olinowanie, cumy i wszystkie inne dziesiątki drobnych elementów gotowe są do założenia.
Z robót wewnętrznych przewidywana jest jeszcze zmiana instalacji elektrycznej rozdzielającej prądy 12V zasilające elektronikę, oraz 24V zasilające elementy użytkowe jachtu i oświetlenie nawigacyjne.
Ze względu na planowane długie przeloty jachtu i związanej z tym oszczędnościowej taktyki zużycia paliwa konieczne jest zamontowanie urządzenia zasilającego akumulatory. Na dzień dzisiejszy warianty są 3: solary, generator wiatrowy lub hydrogenerator.
Aktualnie skłaniamy się do montażu hydrogeneratora jako najbardziej efektywnego urządzenia do wytwarzania prądu. Stocznia jachtowa pod Jarocinem jest w posiadaniu specjalnego opracowania wykonanego przez Politechnikę Poznańską i nagrodzonego w 2013r medalem innowacyjności. Chcemy się przyjrzeć temu rozwiązaniu.
Wodowanie jachtu przewidywane jest na maj 2014 r.
Po wodowaniu będzie też jeszcze wystarczająco czasu na odświeżenie drewna w jachcie, co na pewno poprawi jego estetykę.